Jak napsat životopis, se kterým zazáříte

S novým rokem se mnoho lidí rozhodne pro změnu ve svém životě, ať už jen nějakou malou, nebo zcela zásadní a radikální. Možná vám ale nejde jenom o to, že byste chtěli jíst více zeleniny, alespoň dvakrát týdně sportovat a trávit více času s rodinou. Možná má být tou vaší novoroční změnou to, že si najdete novou práci. V tom případě vás čeká kromě jiného také tvorba nového životopisu. A právě s tím bychom vám rádi pomohli v dnešním článku. Vaše pracovní zkušenosti ani schopnosti nevylepšíme, ale poradíme vám, jak je prezentovat tak, abyste se dostali do dalšího kola přijímacího řízení.

Určitě už jste si k tématu načetli spoustu užitečných rad a tipů a máte pocit, že víte vše. My zároveň uznáváme, že nejsem žádná HR agentura a rukama nám neprošly tisíce “sívíček”. Stovky to ale určitě byly. A právě na základě našich zkušeností bychom se s vámi rádi podělili o několik postřehů a osvědčených tipů, které (alespoň na nás) fungují. Chceme na vše nahlédnout ze strany zaměstnavatele a nabídnout rady, které v běžných článcích nenajdete (ani na základní věci by se ale nemělo zapomínat, protože ačkoli se to zdá být jako samozřejmost, někteří stále netuší, že by měli řadit své pracovní zkušenosti od nejnovějších ke starším).

A jaké jsou naše hvězdné tipy?

Ušijte životopis na míru každé pracovní nabídce

Při psaní životopisu byste měli myslet v první řadě na to, o jakou pozici se ucházíte. Informace, které uvedete, by měly být podstatné a relevantní. Proč uvádět to, že máte řidičský průkaz, když víte, že celý pracovní den strávíte v kanceláři? Každý ocení, když mu věnujete zvláštní pozornost. Stejně jako není vhodné rozesílat hromadné e-maily, není ani nejšťastnějším řešením připravit jeden “hromadný” univerzální životopis. Lze předpokládat, že pozice, na které se hlásíte, budou podobné. I tak si ale můžete s životopisem alespoň trochu pohrát a zamyslet se nad tím, jaké informace jsou pro konkrétního zaměstnavatele ty nejzásadnější. Vodítkem by mohlo být to, jaké požadavky jsou uvedené v pracovní nabídce. Zkuste také zapátrat po firemních hodnotách a pokud se s nimi ztotožňujete (což je jistě žádoucí), dejte to dobře zvolenými formulacemi najevo.

Minimalizujte a zjednodušujte

Tato rada úzce souvisí s předchozím bodem. I tak ale nebude na škodu, když si to ještě jednou připomeneme - v životopise uvádějte pouze tyinformace, které jsou důležité. Jistě chcete, aby váš vysněný zaměstnavatel věnoval pozornost právě těm údajům, které vás mohou posunout blíže k vytoužené pozici. Musíte mu to ale umožnit. Životopis by proto neměl vypadat jako část románu, ale naopak by měl být přehledný a na první pohled srozumitelný. A měl by obsahovat jen takové údaje, které opravdu stojí za to. Je sice hezké, že jste na střední škole mezi 15. až 18. rokem absolvovali různé letní a jiné brigády. Je ale potřeba je všechny vyjmenovávat? Nestačilo by je shrnout jednou poznámkou a případně doplnit více podrobností během osobního setkání, pokud to bude potřeba?

Buďte konkrétní

Vyplatí se také být konkrétní a nezaplnit svůj životopis pouze nic neříkajícími pojmy a frázemi. Co to přesně znamená, že jste zodpovědní, spolehliví a komunikativní? Pokud o sobě prohlašujete, že jste kreativní, čím to můžete doložit? Zkuste své zkušenosti popsat do co největších detailů a nebojte se zapojit čísla. Formulace “spravuji firemní sociální sítě” zní poněkud nudně, pokud někdo jiný může prohlásit “díky mé práci se počet našich fanoušků na Facebooku za rok zdvojnásobil a naše fotky na Instagramu mají stovky lajků a komentářů”. Pokud tvrdíte, že máte zkušenosti s copywritingem, co přesně jste napsali? Nebojte se přiložit ukázky své tvorby například ve formě odkazů na články. Není samozřejmě žádoucí vyjmenovat úplně vše. Ideálně vyberte pouze pár nejpovedenějších textů, na které jste nejpyšnější. Vhodné je také ty nejpodstatnější informace zahrnout do krátkého úvodu, který co nejlépe vystihne, jaké jsou vaše zkušenosti a co můžete nabídnout.

Zaujměte po vizuální stránce

Váš životopis je vaší reklamou. Je to nástroj vašeho osobního marketingu. Obsah je sice zásadní, pokud mu ale chcete dát šanci a nechcete mezi ostatními kandidáty zapadnout, měli byste tomu přizpůsobit i vzhled svého CV. Záleží samozřejmě na tom, na jakou konkrétní pozici se hlásíte. Pokud jste grafik nebo designér, je více než žádoucí, aby se vaše kreativita projevila co nejdříve. I na jiných pozicích se ale originalita a zajímavý vzhled cení. Rozhodně se nebojte použít barvy a zvolit nějaké decentní grafické zpracování, ne pouze strohý text. S tím vám mohou pomoct i různé volně dostupné šablony. Zároveň byste to ale neměli přehánět, životopis by měl pořád působit reprezentativně a důstojně. V souvislosti s tím je také vhodné zmínit, že byste měli velkou péči věnovat i fotografii. Na prvním místě je žádoucí položit si otázku, zda je váš obrázek vůbec nutný. Rozhodně to není žádná povinnost, pokud se nehlásíte na pozici fotomodelky nebo herečky. Fotografie může být naopak i na škodu, snímky z letní dovolené nebo "selfíčka" nejsou zrovna tou nejšťastnější volbou.

Buďte jedineční a originální

Stejně jako se můžete odlišit stránkou vizuální, můžete se odlišit i po té obsahové. Zkuste se zamyslet nad tím, jestli máte nějaké zkušenosti, které jsou unikátní a které možná ostatní uchazeči nabídnout nemůžou. Máte například nějakou jedinečnou kombinaci znalostí nebo schopností, které se jen tak nevidí? Dejte o tom vědět!

Nevymýšlejte si, ani nic zbytečně nepřikrášlujte

Vaším cílem je, aby byl váš životopis nablýskaný a prezentoval vás a vaše pracovní zkušenosti v tom nejlepším světle. Zároveň by ale měl být pravdivý. Buďte proto vždy upřímní. Je lepší přiznat, že o něčem vůbec nic nevíte (a doplnit to rychle tím, že se ale o dané oblasti rádi něco nového naučíte), než být expertem na vše. Pokud si budete cokoli vymýšlet, dříve nebo později se na to přijde a zastíní to všechny vaše skutečné zkušenosti a úspěchy.

Autor: Katka

Newsletter

Kromě článků nabízíme i spoustu akcí, slev a soutěží.

Chcete o nich vědět jako první? Stačí se přihlásit k našemu newsletteru.

Emailovou adresu jste nezadali správně.

Musíte souhlasit se s podmínkami.

Témata, o kterých píšeme

  • Číst toto téma

    Vše o špercích

  • Číst toto téma

    Lifestyle

  • Číst toto téma

    Zásnuby

  • Číst toto téma

    Svatba

  • Číst toto téma

    Jak na dárky