Co zařídit po svatbě
Administrativa, která vás čeká po svatbě

Na co nezapomenout a co vše zařídit po svatbě

Tak. A je to. Jste vdaná. Přežila jste svatební přípravy, všechno klaplo a vy jste si užila jeden z nejkrásnějších dnů svého života. Nastává období líbánek a prvních novomanželských krůčků. Ze snoubenky a nevěsty jste se proměnila ve vdanou paní. A právě proto vás kromě chystání se na svatební cestu čeká i nemálo administrativních povinností. K těm příjemnějším patří třeba prohlížení a přetřídění svatebních fotografií, podělení se o své zážitky s rodinou a přáteli či poděkování svatebčanům. Pokud se rozhodnete slova díků zaslat v písemné podobě, měli byste tak učinit co nejdříve – ideálně do čtyř týdnů od uzavření manželství – dokud jsou vzpomínky a emoce ještě aktuální. Mezi ty méně komfortní, přesto však nezbytné, se řadí vyzvednutí oddacího listu, výměna dokladů apod. Abyste se ve světě úřadů neztratili a nic vám neuniklo, připravili jsme pro vás krátký souhrn toho, nač nesmíte zapomenout.


Změna příjmení po svatbě

Ty tam jsou časy, kdy žena měla po svatbě jedinou možnost, a to přijmout manželovo příjmení. Současné zákony nabízejí kombinací mnohem více.

  • Novomanželka přijme manželovo příjmení – stále nejčastější, manželovo příjmení pak automaticky nesou i děti v manželství narozené. Obvyklé bývá i přechýlení mužského jména přidáním typické koncovky -ová/-á, je však možné zůstat u nepřechýlené verze, a to nejen u jmen cizího původu. V tomto případě je však nutno myslet na to, že změnu příjmení budete muset nahlásit na řadě míst.
  • Každý z manželů si ponechá své příjmení – při tomto rozhodnutí nezapomeňte na matrice stanovit, jaké příjmení ponesou vaše děti. Pokud byste si to rozmysleli, dodatečné změny jsou povoleny.
  • Každý z manželů si ponechá původní příjmení a žena přijme navíc i příjmení partnera – manželovo příjmení se píše na první místo, kdežto rodné na druhé. Děti pak ponesou vždy příjmení po muži.
  • Novomanžel přijme manželčino příjmení – ne příliš obvyklé, přesto však možné. K této variantě se nejčastěji přiklání muži, kteří se svým příjmením nejsou spokojeni a to partnerčino se jim zamlouvá více.
  • Každý z manželů si ponechá své příjmení a přijme navíc i partnerovo příjmení – manželovo příjmení se píše na první místo, kdežto rodné na druhé. Děti pak ponesou vždy příjmení po muži.
  • Manželé přijmou nové příjmení – toto je možné především v případech, kdy se jedná opříjmení hanlivé, zkomolené či o jiný závažný důvod. Takováto změna je však zpoplatněna.

Vidíte, že kombinací je mnoho, a přemýšlíte, jestli vůbec existují nějaká omezení? Samozřejmě že ano. V našich zeměpisných šířkách nelze mít tři příjmení, ani psát mezi manželovo a rodné příjmení spojovník.

Novomanželský podpis
Prvním novomanželským podpisem posvatební byrokracie pouze začíná
Příjmení po svatbě
Novomanželé mají po svatbě obvykle totožné příjmení

Výměna dokladů po svatbě

Potřeba výměny dokladů se odvíjí primárně od toho, jaký přístup novomanželé zvolí při rozhodování o svém budoucím příjmení. Nejkomplikovanější je samozřejmě situace, kdy dojde k jeho změně. Pokud si však oba partneři ponechají své rodné příjmení, pak je čeká obíhání úřadů pouze kvůli občanskému průkazu. O níže uvedené doklady je třeba si zažádat osobně a rovněž jste povinni si je osobně i vyzvednout.

Občanský průkaz

Doklad, který určuje vaši identitu, se musí vyměnit vždy, neboť obsahuje kolonku určující váš rodinný stav a místo trvalého bydliště. Po svatebním obřadu vám na občance odstřihnou růžek, vydají vám dokument odůvodňující odstřihnutí a vy si musíte zažádat o novou. Občanský průkaz vám vydají na základě oddacího listu, který si můžete vyzvednout sami na matrice správního obvodu, kde jste se brali, nebo vám bude zaslán poštou do 14 dnů od svatby.

Do 15 pracovních dnů od chvíle, kdy jste obdrželi oddací list, byste měli mít zažádáno o výměnu občanky. Učinit tak můžete na jakémkoliv obecním úřadu s rozšířenou působností nebo na úřadu městské části v Praze. Za výměnu dokladu nic neplatíte.

Cestovní pas

Jestliže jste si ponechali původní příjmení, s výměnou pasu si nemusíte dělat starosti. Bydliště ani rodinný stav se v něm neuvádějí. Pokud jste však své příjmení změnili, nezapomeňte si o nový pas zažádat. Ten starý platí nejvýše tři měsíce od uzavření sňatku.

S žádostí můžete vyrazit na jakýkoliv úřad s rozšířenou působností nebo úřad městské části v Praze. S sebou si určitě vezměte nový občanský průkaz a starý pas a připravte si 600 Kč (v případě expresního vydání budete potřebovat částku vyšší).

Řidičský průkaz

Při změně příjmení vás čeká i výměna řidičského průkazu. Opět stačí zajít na jakýkoliv úřad s rozšířenou působností nebo úřad městské části v Praze. K vyřízení žádosti si nezapomeňte doklad totožnosti (starý občanský průkaz a potvrzení o změně údajů) a starý řidičák. Vzhledem k tomu, že se jedná o vydání nového dokladu z důvodu změny povinných údajů, nebude vás to stát ani korunu.

Změnu jste povinni nahlásit do pěti pracovních dnů od uzavření manželství.

Kde všude nahlásit změnu jména a adresy

Níže uvedené řádky se na vás vztahují pouze v případě, že jste si po svatbě změnili příjmení a/nebo jste se přestěhovali. Předtím, než se na příslušné úřady a k poskytovatelům služeb vydáte osobně, zkuste prozkoumat jejich webové stránky či tam zavolat. V naší době elektronické si takto lze ušetřit spoustu kroků a mnoho věcí vyřešit z pohodlí domova. Obecně platí, že většinu změn budete dokládat novým občanským průkazem či oddacím listem. Dotčené instituce byste měli informovat co nejdříve, zpravidla nejpozději do 30 dní od vzniku změny.

  • Zaměstnavatel – ideální je informovat svého zaměstnavatele o změně osobních údajů co nejdříve. Vaše personální oddělení pravděpodobně bude mít formulář, který jednoduše vyplníte. Změna vašeho příjmení se promítne třeba do firemního telefonního seznamu, do vašeho e-mailu apod. Zaměstnavatel za vás nahlásí změnu na okresní správě sociálního zabezpečení.
  • Banka/y – i v tomto případě platí, že čím dříve, tím lépe. Stačí vám nový občanský průkaz. Doporučujeme nacvičit si nový podpis, neboť se změnou příjmení souvisí změna podpisového vzoru. Těšit se budete moci i na nové karty ke svým účtům.
  • Zdravotní pojišťovna – svoji zdravotní pojišťovnu do 30 pracovních dnů informujte telefonicky, nastartujete tak proces vydání nové kartičky pojištěnce. Nová karta vám přijde domů poštou.
  • Pojištění – jestliže máte uzavřenu úrazovou či životní pojistku, platíte si penzijní připojištění nebo si jakkoliv spoříte, musíte určené instituce informovat. Úředník vám poskytne další instrukce, k zanesení nových údajů bude pravděpodobně třeba předložit nový občanský průkaz.
  • Telefonní operátor – s poskytovatelem telekomunikačních služeb se spojte telefonicky a změnu příjmení a případně trvalého bydliště nahlašte neprodleně.
  • Katastrální úřad – jestliže vlastníte nemovitost, ohlašte změnu i vaší místní pobočce této instituce. Vyvarujete se tak potíží při případném prodeji bytu nebo domu a dalších úkonů. Žádný doklad totožnosti nepotřebujete a formulář lze vyplnit i elektronicky na stránkách úřadu.
  • Registr řidičů a vozidel – pokud vlastníte automobil, do 10 pracovních dnů si zažádejte o změnu údajů v registru řidičů a vozidel. Následovat bude výměna malého a velkého technického průkazu.
  • Průkazka na MHD, autobusy, vlaky apod. – obraťte se telefonicky na dopravce, který vám poradí, jak postupovat.
  • Matrika – pokud spolu máte v době uzavření sňatku děti, které nesou vaše jméno za svobodna, zažádejte si pro své potomky o nový rodný list se svým aktuálním příjmením. Děti z předchozího vztahu mohou nést nové příjmení pouze v případě, že druhý rodič se změnou souhlasí.
  • Úřad práce – v případě, že jste vedení na úřadu práce, musíte ho do 8 pracovních dní informovat o změně. Ačkoliv si instituce může údaje zjistit z registrů, ohlašovací povinnost vám nezaniká.

Na co nezapomenout, pokud podnikáte

Jste-li osobou samostatně výdělečně činnou, čekají vás další povinnosti. Jak si však můžete všimnout níže, některé úřady jsou schopny a povinny si změněné údaje vytáhnout z registrů samy.

  • Živnostenský úřad – do 15 pracovních dnů od vzniku změny zajděte na příslušný živnostenský odbor. S sebou si přibalte oddací list. Za změnu osobních údajů v živnostenském listě nebo koncesní listině zaplatíte 100 Kč.
  • Finanční úřad – zde změnu hlásit nemusíte, pracovníci si údaje zjistí v základních registrech. V případě přestěhování vás úřad pouze informuje o nové místní příslušnosti.
  • Česká/okresní správa sociálního zabezpečení – na ČSSZ zašlete informaci o změně údajů písemně, případně se zastavte na pobočce osobně.
  • Obchodní partneři – je slušnost informovat o změně jména i osoby, s nimiž podnikáte nebo obchodujete.

Změny hlášené v souvislosti s vedením domácnosti

V případě, že máte na svoje rodné příjmení psané a vedené smlouvy s poskytovateli služeb spojených s vaší domácností, myslete na to, abyste je včas informovali o změně svého jména. A nač si dát pozor?

  • Svoz odpadů – zpravidla je dostačující e-mail s datem narození, původním a novým příjmením, a platíte-li bezhotovostně, tak i variabilní symbol platby. V případě nejistoty se obraťte se na svůj obecní úřad.
  • Televize a rozhlas – jednoduše si zřiďte elektronický přístup a vše vyřiďte několika kliknutími. Potvrzení o změně vám bude zasláno e-mailem.
  • Pojištění domácnosti – dle pojišťovny postačí zaslat e-mail s původním a novým příjmením a číslem smlouvy a instituce vás celým procesem provede automaticky.
  • Plyn a elektřina – někteří poskytovatelé nabízejí možnost provádět změny elektronicky přímo pod vaším účtem, jiným budete muset zaslat e-mail s číslem smlouvy a informací o změně příjmení. O přesném postupu se informujte u svého poskytovatele.

A co muži?

Pokud jste muž a nerozhodl jste se změnit příjmení, čeká vás pouze výměna občanského průkazu. V něm se totiž uvádí rodinný stav.

Jak je to s cestováním do zahraničí po svatbě

Mnoho párů se hned či krátce po svatebním obřadu vydává na svatební cestu. Mohou se tak nerušeně radovat z nově uzavřeného svazku a odpočinout si po shonu předchozích měsíců. Ne všichni se spokojí s českými luhy a háji a mnozí vyrážejí za romantickými chvilkami mimo hranice své domoviny.

Jistě jste zvyklí cestovat v rámci Schengenského prostoru pouze s občanským průkazem. Jenže najednou máte občanku s odstřiženým růžkem a nejste si jistí, jestli vás za hranice a pak zpátky domů pustí? Podle zákona se takto označený průkaz nepovažuje za zničený nebo poškozený, proto vám ve vycestování nic nebrání. Přesto ministerstvo vnitra doporučuje prokazovat se cestovním pasem, a to především v případě, že by vás kontrolovala policie.

Jak jsme zmínili výše, cestovní pas platí ještě tři měsíce po svatbě, a pokud se vám nemění příjmení, lze si původní pas samozřejmě ponechat.

Svatební cesta
Starý cestovní pas vám po změně příjmení platí ještě 3 měsíce...
Cestování do zahraničí po svatbě
...takže na líbánky do zahraničí se můžete vydat i bezprostředně po svatbě

Pár praktických rad

Změnu příjmení či trvalého bydliště je vhodné nahlásit či uvést i na následujících místech:

  • škola a školka vašich dětí;
  • poštovní schránka (praktické je ponechat na poštovní schránce i původní příjmení, některým úřadům a poskytovatelům služeb chvíli trvá, než nahlášenou změnu zaznamenají, popř. jste instituci o změně příjmení mohli zapomenout informovat);
  • pošta (pro vydání zásilek, které vám došly na původní jméno, si s sebou na poštu budete muset vzít jak nový občanský průkaz, tak oddací list);
  • zvonek;
  • všichni vaši lékaři (včetně doktorů vašich dětí);
  • věrnostní programy.

Jak z řádků výše vyplývá, změníte-li svůj rodinný stav, příjmení či trvalé bydliště, čeká vás spousta byrokracie. Naštěstí mnohé lze vyřídit několika telefonáty a e-maily, vždy však záleží na poskytovateli. Co však elektronicky nevyřešíte, je výměna občanského a řidičského průkazu a cestovního pasu. Při vyřizování všech administrativních nezbytností vám přejeme pevné nervy. :)