Růžová daň aneb fenomén pink tax: když ženy platí více než muži

Růžová daň aneb Pink tax

Už jste někdy slyšeli o pojmu „pink tax“? Možná jste ho stihli zaznamenat již před 2 lety, kdy zažil svůj největší boom. Možná k vám ale pomalu proklouzává až v posledních měsících, neboť se začíná čím dál více skloňovat i v českých či slovenských médiích. Co v sobě „pink tax“ vlastně skrývá? Jednoduše řečeno se jedná o formu cenové diskriminace na základě pohlaví, kdy dámské výrobky mají vyšší cenu než ty pánské. Zpravidla jsou v růžové barvě, a právě proto si termín vysloužil všeříkající označení „růžová daň“.

Cenová diskriminace žen – realita, nebo nesmysl?

Spousta kritiků feminismu si myslí, že jde o další výkřik do tmy, kterým se ženy snaží rozvířit vody neviditelné ruky trhu. Opak je však pravdou. I přestože ženy všeobecně v různých zemích a v různých profesích vydělávají v průměru méně než muži, musí opravdu platit za některé výrobky více. A to pouze proto, že jsou růžové anebo jen čistě proto, že jsou dámské.

Na toto téma vzniklo už mnoho investigativních výprav po stopách obchodních řetězců, při kterých novináři porovnávali ceny na vlastní kůži. My vám přiblížíme jeden z nejznámějších výzkumů newyorské spotřebitelské organizace New York City Department of Consumer Affairs (organizace, která chrání a zlepšuje každodenní ekonomický život Newyorčanů, dohlíží na práva spotřebitelů a usiluje o dodržování podmínek i předpisů). Ten totiž mluví za vše.

Výzkum newyorské organizace

Organizace ve své studii porovnávala více jak 800 produktů. Cílem bylo odhadnout cenové rozdíly při nákupu stejných typů položek pro pány i dámy. A výsledek? Tak ten byl opravdu smutný. Produkty pro ženy nebo dívky stály o 7 % více než srovnatelné výrobky pro muže a chlapce.

Pro lepší představu si na následujícím obrázku můžete prohlédnout procentuální výčet věcí, u kterých ženy zaplatí za totožné výrobky více.

růžová daň za dámské produkty

Proto se vám tak může lehce stát, že při pochůzce drogérií zjistíte, že dámské holicí strojky od jedné firmy jsou dražší než ty pánské. Anebo mohou být na první pohled cenově nižší, v balení jich je ovšem méně než v případě těch pánských, a výsledná cena tak stále vychází výše.

Růžová daň a názory ze světa

Téma „růžové daně“ rezonuje už i napříč youtuberskou komunitou, ačkoliv zatím spíše tou zahraniční. Pokud nemáte problém s angličtinou, určitě si nenechte ujít toto video.

A jestliže rozumíte spíše němčině, doporučujeme video následující.

 

A co na pink tax říkáme my?

Ptáte se, jak je tomu u nás v Eppi? Nebojte, jakékoli „růžové daně“ se při nákupu u nás nemusíte obávat. Při určování ceny šperků nikdy neuplatňujeme rozdíly mezi dámskými a pánskými šperky. Veškeré ceny se odvíjejí od použitých materiálů a vynaložené práce.

Růžovou barvu u nás můžete spatřit ve špercích s drahokamy, jako jsou safíry, topazy, diamanty, morganity, turmalíny či rubíny. Pokud byste někdy přeci jen narazili na rozdíl v ceně u stejného typu drahokamu – například náušnice s modrým safírem by byly levnější než ty se safírem růžovým – věřte, že se zde neprojevila žádná „růžová daň“, ale odlišnou cenu má za následek rozdíl v kvalitě a výjimečnosti drahokamu.

Co si myslíte o této záležitosti vy? Zažili jste někdy cenovou diskriminaci tohoto typu na vlastní kůži? Vaše názory a komentáře nám můžete zanechat níže. Těšíme se!

Také by se vám mohlo líbit

Zatím žádné komentáře

Nechte nám tu svoji odpověď