Jak zhubnout a netrpět

Jak zhubnout a nezbláznit se

Problémy se sháněním oblečení, věčná únava, nulová kondice a neustálé rejpání příbuzných o tom, jak moc jsi se „spravil“. Jo, taky jsem to zažil. Tímhle příběhem bych chtěl motivovat všechny, kteří zkoušejí zhubnout, ale brání jim v tom především jejich vlastní vůle. Začátkem roku 2016 mi váha ukazovala nepříjemných 126 kilogramů. Dnes mám o více než 30 kilogramů méně. Na časové ose jsem zvýraznil hlavní milníky mého hubnutí.

  • Leden 2016 – Váha se prohla. Přihlásil jsem se do konkurzu na Jabbu Hutta.
  • Duben 2016 – Pupek splasknul, už si vidím seshora na nohy.
  • Červenec 2016 – Končím s XXL tričkama. Daruji je splavskému jachtklubu na výrobu plachet.
  • Srpen 2016 – Hele, asi mám na pupku kýlu. Začínám se hejbat.
  • Říjen 2016 – Váha hodila error a nechce se spustit.
  • Listopad 2016 – Zapínám si pásek do původních dírek od výrobce. Ne do těch, které jsem si přidělal.
  • Březen 2017 – I babička už si přes své dioptrie všimla, že jsem nějaký tenčí.
  • Květen 2017 – Jsou mi kalhoty číslo 36!
  • Červen 2017 – Kýla je venku. Díky několika dnům na nemocničních polévkách zmizelo další kilo.
  • Říjen 2017 – Moji váhu už opět vyjadřuje dvouciferný číslo!
  • Leden 2018 – Měním šatník. To batmanovské tričko na mě hned vypadá lépe!

Všechny zázračné postupy na hubnutí, které jsem doposud vyzkoušel, byly založeny na okamžité zásadní změně stravování a pohybu. Oběhni město, vyhoď vepřový, papej zeleninu a zapij to kojeneckou vodou. To asi nebylo pro mě. Vždycky jsem něco zkusil, vydržel týden a pak zase propadl tradičním fujtajblům a gaučingu.

Jak jsem teda zhubl?

Nechtěl jsem se připravit o některé zážitky, které jídlo přináší. Jsem jedlík, to se jen tak nezmění. Nedokážu si představit, že by na mém jídelníčku něco chybělo. Nebo že bych musel denně provádět dvacet sérií cviků. Chci se prostě jen cítit dobře. A to nejen ve finále po zhubnutí, ale také při samotném hubnutí. Kupodivu to nebylo tak těžký, jak si možná myslíte. Stačí jen trochu přemýšlet a dávat si malé cíle.

Bacha na ten cukr

Cukr je dost možná váš největší nepřítel. Funguje jako zdroj energie, ale také jako základní stavební jednotka špeků. Podělím se s vámi o několik taktik na snížení jeho denního příjmu.

Čím méně cukru, tím lépe

Začněte zlehka. Sladíte často a hodně? Neřeknu vám, že s tím musíte přestat. Postupně jen ubírejte na množství cukru, který si do svého kafe dáte. Místo dvou lžiček zkuste dávat jen jednu. Nechutná? Přidejte si víc mléka, rozdíl skoro nepoznáte. Časem si na jednu lžičku cukru zvyknete. Můžete vyzkoušet třeba jen půl lžičky. Nebo přestat. I tak to bude úspěch, vždyť jste právě ušetřili 50 % příjmu cukru ze slazení kávy. Dobrá práce.

Mlsejte, ale chytře

Zkuste se zamyslet, než dáte sladkosti do pusy. Když si dopřejete dortík ráno, určitě způsobí daleko méně škody než večerní mlsání. Zavedl jsem si jednoduché pravidlo. Když mlsat, tak jedině před úderem poledne. Jasně, občas to poruším. Když mi na návštěvě nabídnou, neodmítnu. Ale o tom tenhle článek je. Neomezujte se.

Sladké nápoje jsou průšvih

Asi největším viníkem mé pneumatiky byly právě tyhle zvěrstva. Nechci si raději už ani připomínat, kolik kostek cukru najdu v jedné skleničce koly. Tohle byla ta nejtěžší zkouška. Místo višňový koly jsem si koupil Zero, která neobsahuje žádné kalorie. Doufal jsem, že takhle ošálím tu chuť na sladký nápoj. Zpočátku to byl boj, sladidla mi fakt nechutnaly. V ledničce jsem tak láhev přehlížel a dal si raději vodu s citrónem.

Dieta není pro mě. Dvě pravidla pro večeři

Snídani a oběd za ten den vychodíte. Jenže po večeři už většinou tý aktivity moc nebude. Hádejte, jak všechna ta snědená energie dopadne? Naštěstí i na tohle jsem si našel dvě jednoduchý zásady.

Jídlo alespoň tři hodiny před spánkem

Tímhle začněte, je to hrozně snadný. Nechoďte spát s plným žaludkem. Jasný, usíná se skvěle. I kdybyste si k večeři dali cukr s cukrem politý cukrem, dejte tělu šanci alespoň něco z toho zpracovat.

K večeři jen lehká jídla

Vím, vím, zní to hrozivě. Přes den jsem se nikdy neomezoval a baštím, na co mám chuť. Ale večeři už si dvakrát rozmyslím. Snažím se dát tělu co nejméně tuků a sacharidů, naopak více bílkovin. Takže se můj jídelníček skládá z tofu, vajec, tuňáka a dalších potravin. Receptů na lehké večeře najdete na internetu habaděj. A přitom chutnají kolikrát lépe než ty kalorické hříchy.

Trocha pohybu neuškodí

Nemám čas ani chuť trávit svůj život v posilovně. V hubnutí mi spíše pomohlo zařadit více pohybu do každého dne. Mám pro vás pár tipů, jak snadno spálit spousty kalorií bez zbytečné dřiny:

  • Cestou domů nebo do práce vystupte o jednu nebo dvě zastávky dříve a zbytek dojděte pěšky.
  • Jezdíte do patra výtahem? Jděte po schodech. Na tempu nezáleží.
  • Pokud potřebujete něco nakoupit, nechte auto doma. Není třeba jezdit do hypermarketu. Určitě najdete v docházkové vzdálenosti malý obchod s potravinami.
  • Najděte si pohybově akčnější koníček. Prostě cokoliv, co vás zvedne od obrazovky. Za sebe mohu doporučit plavání, squash, florbal i paddleboard.
  • Nenechávejte si doručit jídlo do práce. Doručte sebe k jídlu. Pěšky.

O třicet kilo lehčí život

Těmito malými krůčky dojdete až k vysněnému velkému cíli. Trochu déle to trvá, ale vůbec to nebolí. Každé dva týdny si přidejte jedno z pravidel výše. Výsledky uvidíte brzy. Budete se cítit lépe, nebude vám chybět energie a kila půjdou dolů. Je leden 2019, sem tam některé pravidlo poruším, ale váha stále drží. Už nikdy se nemusím pokoušet dodržovat drastickou dietu a trpět při pohledu na pizzu. Jde to i bezbolestně.

Také by se vám mohlo líbit

Zatím žádné komentáře

Nechte nám tu svoji odpověď